Conversatio nostra in caelis. La conversación amistosa como perfección del entendimiento según Tomás de Aquino

Published 2024-12-23
Section Papers

Authors

Keywords:

conversación amistosa, Tomás de Aquino, Dios, bienaventuranza, amistad, virtud.

Abstract

According to one of the most relevant and consistent theses of classical philosophy, from Plato to the present day, the highest perfection of man and his complete happiness lies in the contemplation of truth. This thesis is also one of the least obvious for the common man, who is not usually extraordinarily wise or saint. Indeed, according to this same philosophy, the act that is maximally perfect is also maximally joyful; however, it is true that ordinary people tend to find much more joy in conversation with their friends than in contemplating ultimate truths. And since the principles from which philosophical knowledge begins cannot be derived or obscure, but are first and very common in the experience of all men, it becomes at least complex to deny all reason to the common and reasonably virtuous man. In this article, I will attempt to show that classical philosophy, particularly Thomas Aquinas, clearly recognized this problem and solved it through an astonishing synthesis of both terms of the opposition: the highest perfection of man is the contemplation of a friend. While the fullest realization of this thesis lies in the contemplation of God in beatitude, I will discuss it under an exclusively philosophical framework, which leaves open—without delving into it—the possibility of a friendly conversation with God.

Author Biography

Gonzalo Letelier Widow, Universidad Finis Terrae

Doctor en Derecho por la Universidad de Padua, Italia y Decano de la Facultad de Humanidades y
Comunicaciones de la Universidad Finis Terrae.

References

Amado, A. (2005). La persona (pp. 13-23). En Aguirre, María Elena (ed.), Amor, cuerpo y

vestido. Ediciones Universidad de los Andes.

Amado, A. (2014). Persona y verdad: para una metafísica de la amistad (pp. 47-58). En E.

Gómez, M. Cereceda & I. Serrano (Eds.), La persona: divina, angélica, humana, RIL.

Amado, A. & Letelier. (2023). En el verbo está la luz: enseñanza e iluminación según Tomás

de Aquino. Scripta Mediaevalia 16.1, 13-46.

Amado, A. (2023). Metafísica de la persona en santo Tomás de Aquino (pp. 73-92). En J.

Cleary & V. Pérez Moreira (Eds.), Formación integral universitaria. Una respuesta

a los desafíos de hoy, Ediciones Universidad Finis Terrae.

Aristóteles (2014). Ética a Nicómaco. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Bofill, J. (1950). La escala de los seres, Publicaciones Christiandad.

Buzeta, S. (2013). Sobre el conocimiento por connaturalidad, Servicio de Publicaciones de

la Universidad de Navarra.

Caldera, R. (1980). Le jugement par inclination chez saint Thomas d'Aquin, Vrin.

Canals, F. (1987). Sobre la esencia del conocimiento, PPU.

Canals, F. (2005). La conciencia existencial del yo y el conocimiento por connaturalidad, en

e-aquinas, 3, pp. 2-11.

Canals, F. (1989) La persona, sujeto y término de amor y amistad. Conferencia en el Campus

Oriente de la Pontificia Universidad Católica de Chile, abril de 1989, en

https://www.mercaba.org/Filosofia/Antropologia/la_persona_sujeto_termino.html

D’Avenia, M. (1992). La conoscenza per connaturalità in S. Tommaso d'Aquino, Edizioni

studio domenicano.

Durand, E. (2018). L’incarnation comme «conversation» selon saint Thomas d’Aquin:

Pertinence sémantique, antécédents patristiques, déploiement théologique. Revue des

sciences philosophiques et theologiques 102.4, 561-610.

Forment, E. (1998). Historia de la filosofía tomista en la España contemporánea, Encuentro.

Goffen, (1979). Nostra conversatio in caelis est: Observations on the Sacra Conversazione in

the Trecento, The art bulletin, 61.2, 198-222.

Juan de la Cruz. (1960). Obras (Vida y obras de san Juan de la Cruz), Biblioteca de Autores

Cristianos.

Kant, Immanuel, Band 4 Kritik der reinen Vernunft (1. Aufl. 1781). Prolegomena.

Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Metaphysische Anfangsgründe der

Naturwissenschaften. De Gruyter, 1968

Kant, I (2012) Fundamentación para una metafísica de las costumbres, Alianza.

Martínez, E. (2006).Vida personal y comunicación impersonal: consideraciones sobre la

metafísica de la persona en Santo Tomás de Aquino, Revista española de filosofía

medieval, 13, pp. 81-88.

Martínez, E. (2018a), Ser, conocimiento y amor (pp. 63-91). En C. Casanova & I. Serrano

(Eds.), Sobre los tipos y grados de conocimiento. Cognoscens in actu est ipsum

cognitum in acto, RIL,.

Martínez, E. (2018b), La primacía del subsistente intelectual en la escala analógica de lo

verdarero, Divus Thomas, 121.3, 76-91.

Tomás de Aquino, Opera Omnia, en https://www.corpusthomisticum.org/iopera.html:

Quaestiones disputatae de potentia

De regno

Quaestiones disputatae de veritate

Quaestiones disputatae de virtutibus

Expositio in Orationem Dominicam

In libros Physicorum.

Principium Rigans Montes

Scriptum super Sententiis

Sententia libri Ethicorum

Sententia libri Metaphysicae,

Summa contra Gentiles

Summa Theologiae

Super Boetium de Trinitate

Super Epistolam ad Colossenses

Super Epistolam ad Hebraeos

Super Ioannem

Schwarz, D. (2007). Aquinas on friendship. Oxford.

How to Cite

Letelier Widow, G. (2024). Conversatio nostra in caelis. La conversación amistosa como perfección del entendimiento según Tomás de Aquino. Revista Chilena De Estudios Medievales, (26), 1–31. Retrieved from http://revistas.ugm.cl/index.php/rcem/article/view/701