Education in virtues in Saint Thomas Aquinas compared to Jean Piaget's education for verification and action
DOI:
https://doi.org/10.61144/0718-9397.2021.422Abstract
Following classical and medieval tradition, Saint Thomas maintains that human intelligence is intended to intentionally appropriate the truth. This means that thanks to his intelligence and his free will, man can be questioned by truth, allowing himself to be molded and transformed in its image. However, materialism and utilitarian activism have meant that this goal of education has now been lost sight of. The very nature of the transcendent Truth in the search of the human being has led us to observe how thinkers such as Jean Piaget have affected the focus of an
education oriented towards its end, which is Truth and Good. That is why we see the importance of delving into nature and the need for an education that allows us to conquer and possess the truth, overcoming the difficulties derived from the corporeal-spiritual and social condition of
man. This brief study is aimed at reflecting on some of the foundations of education in virtues under the realistic perspective of St. Thomas Aquinas that contrasts with Piagetian educational materialism which has had a great impact on current education.
Keywords: education, truth, virtue, action, verification
References
Bibliografía.
-Agustín (San). Las confesiones. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/confesiones--0/html/
-Aquino, Tomás de (S.). BUSA, R. Opera Omnia, ut sunt in Indice thomistico, additis 61 acriptis ex aliis medii aevi auctoribus, curante Roberto Busa, Sj (Frommann Verlag Günter Holz-book KG, Stutgart-Bad Constatt, 1980.
-Summa Contra Gentiles, Turín-Roma, ed. Marietti, 11° reimpresión, 1905.
- Quaestiones Quodlibetales, 9° edición a cargo de R. Spiazzi. Turín-Roma, ed. Marietti, 1956.
- Summa Theologiae. Primae Pars, vol. I, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1961.
- Summa Theologiae. Prima Secundae, vol. II, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1962.
-Summa Theologiae, Secunda Secundae, vol. III, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1963.
-Summa Theologiae. Tertia Pars, vol. IV, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1964.
- Opúsculos y questiones selectas. Tomo I (Filosofia 1). Madrid, Ed. B.A.C., 2001.
- Opúsculos y questiones selectas. Tomo III (Teología 1). Madrid, Ed. B.A.C., 2005.
- Summa Contra los Gentiles, ed. Bilingüe, con texto de la ed. Leonina, dirigida por L. Robles Carcedo y A. Robles Sierra, introducciones por Eudaldo Forment Giralt, 2 vols. Madrid. Biblioteca de Autores Cristianos, 2007.
- Cuestiones disputadas sobre la verdad Tomos I y II, Turín-Roma, Pamplona, EUNSA, 2016.
- Alarcón, Enrique. S. Thomae de Aquino Opera omnia (Corpus Thomisticum), Pamplona 2000s.: http//www.anav.es/filosofía/ALARCON/.
- Aristóteles. Obras completas. Trad. Carlos Megino Rodríguez, Tomás Calvo y Miguel Candel Sann Martí. Madrid, 2011, Gredos.
Aristóteles. Ética Nicomaquea. Versión española y notas de Antonio Gómez Robledo, Bibliotheca Scriptorum Graecorum et Romanorum Mexicana. México, UNAM, 1983.
-Physics (I-II). Trad. P.H. Wicksteed y F. M. Cornford, Cambridge-London, Harvard-Heinemann, Loeb Classical Library, 1980.
-Posterior Analytics, Topica, Trad. H. Tedennick y E.S. Forster, Cambridge-London, Harvard-Heinemann, Loeb Classical Library ,1989.
-Metafísica, Segunda edición trilingüe. Madrid, Ed. Gredos, 1982.
- Benoít. Epistemología de las Ciencias Humanas, vol VI, Buenos Aires, Ed. Proteo.
- Boecio. Liber de persona et duabus naturis contra Eutychen et Nestorium;
- Bringuier, J.C. Conversaciones con Jean Piaget, Barcelona, Gedisa, 1977.
- Carrasco Galán María José y Prieto Ursúa, María. “Skinner, contribuciones del conductismo a la educación”. Revista Padres y Maestros, N. 367, septiembre 2016. file:///C:/Users/maocampo/Downloads/7129-Texto%20del%20art%C3%ADculo-15497-1-10-20160920%20(2).pdf
-Caturelli, Alberto. Reflexiones para una filosofía cristiana de la educación. Argentina. Dirección general de publicaciones – Universidad nacional de Córdoba, 1981.
-Donadío Maggi de Gandolfi, María Celestina. Amor y Bien. Los problemas del amor en Santo Tomás de Aquino. Buenos Aires, Universidad Católica de Argentina, 1999.
-Piaget, Jean. Défense de l'épistémologie génétique contre quelques objections "philosophiques", Revue philosophique de la France et de l'étranger, année 86, t. 151, 1961 (Publié aussi sous le titre: 'Défense de l'épistémologie génétique' in: Implication, formalisation et logique natural. https://www.fondationjeanpiaget.ch/fjp/site/bibliographie/index_articles_chrono7.php
-Forment, Eudaldo. Santo Tomás de Aquino. Su vida, su obra y su época, Madrid, B.A.C., 2009, p.518; Ser y Persona, Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, 1983.
-Fraile, Guillermo. Historia de la Filosofía II-2 Filosofía Judía y musulmana, Alt escolástica: desarrollo y decadencia. Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1986.
-García Galló Gaspar J. Elementos de filosofía marxista. Habana, Cuba, Editorial Abril Uno, 1978.
-García, R. y Pineda, É. “La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura”. Hallazgos, 18(35), 2021, 319-339. https://doi.org/10.15332/2422409X.5497
-Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Fenomenología del Espíritu; edición bilingüe y traducción de Antonio Gómez Ramos, Madrid, Editorial Abada, 2010, ISBN 978-84-96775-71-8.
-Glasersfeld, Ernst Von. “Aspectos del constructivismo radical”, en Marcelo Pakman (comp), Construcciones de la experiencia humana, Vol. 1, Barcelona, Gedisa, 1996.
-Hegel, G. W. F. Fenomenología del Espíritu. Trad. Wnceslao Roces con la colaboración de Ricardo Guerra, México-Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1ª ed en español, 1966, secc. C.
Institute of Social Sciences. The fundamentals of Marxist-Leninist Philosophy. Progress Publishers, Moscow, 1974. https://ia801605.us.archive.org/32/items/in.ernet.dli.2015.139646/2015.139646.Fundamentals-Of-Marxist-Leninist-Philosophy_text.pdf
-John H. Flavell. La psicología evolutiva de Jean Piaget, trad. De M.T. Cevasco, Prólogo de Jean Piaget, Buenos Aires, Paidós, 1979.
-Juan Pablo II. Discurso del Santo Padre Juan Pablo II a los participantes en el congreso internacional de la sociedad “santo Tomás de Aquino”. 4 de enero de 1986. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/speeches/1986/january/documents/hf_jp-ii_spe_19860104_societa-s-tommaso.pdf
-Konstantinov, F.V. Los fundamentos de la filosofía marxista. Academia de Ciencias de la U.R.S.S., Instituto de Filosofía, trad. de A. Sánchez Vázquez y W. Roses, México, E. Grijalbo, 1960.
-Leduc, Jacques SS., Implications pédagogiques de la vetu d´apres Saint Thomas d´Aquin, Pars dissertations ad lauream in Facultate S. Theologiae, apud. Poontificum Atheaneum “Angelicum” de Urbe. Université de Montréal, Facultéde Théologiae, Montreal, 1961.
-Lobato Casado, Abelardo. Santo Tomás de Aquino arquitecto de la vida universitaria. El profesor ideal en la paideia tomista. Madrid. Universidad San Pablo CEU, 1996.
-Marx, Carlos y Engels, Federico. La concepción materialista de la historia. Buenos Aires, Ediciones de la Larga Marcha, 1973, tesis sobre Feuerbach, I.
-Millán Puelles, Antonio. Fundamentos de Filosofía. Undécima edición. Madrid, Rialp, 1981.
-Ocampo Ponce, Manuel. Las dimensiones del Hombre. Un estudio sobre la persona humana a la luz del pensamiento filosófico de Santo Tomás de Aquino. Valencia, España, EDICEP, 2002.
-Ocampo, Manuel. Fundamentos metafísicos del orden moral en el pensamiento de santo Tomás de Aquino. Chile, Ediciones Universidad Gabriela Mistral, 2021.
-Padilla, María Cecilia y Bey, Facundo Norberto. “La ciencia es ciencia de la ideología en Louis Althusser.” Revista Desafíos, vol. 28, núm. 1, 2016, https://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtualdata/libros/Literatura/desvent_extramares/figura.pdf
-Palet, Mercedes. La familia educativa del ser humano, Temas perennes SC/RE/BALMES, Barcelona 2000.
-Piaget, Jean y B. Inhelder. Psicología del niño, trad. de L. Hernández Alfonso, Madrid, Ed. Morata, 7ma edición 1977.
-Piaget Jean, Gréco Pierre, Goldmann Lucien, Granger Gaston, Léo Apostel, Mndelbrot Benoít. Epistemología de las Ciencias Humanas, vol VI, Buenos Aires, Ed. Proteo, p.72.
-Piaget, Jean y B. Inhelder. Psicología del niño, trad. de L. Hernández Alfonso, Madrid, Ed. Morata, 7ma edición 1977.
-Piaget, Jean. Development and learning. In R. E. Ripole & V. N. Rockastle (Eds), Piaget Rediscovered Reprinted in: Readings on the Development of Children, Second Edition Edited by Mary Gauvain and Michael Cole, New York, W.H. Freeman ando Company, 1997. https://reflexus.org/wp-content/uploads/35piaget-child-development.pdf
-Autobiografía, trad. De N. Rosenfeld y M. Pasternae, Buenos Aires, Libros de Tierra Firme, 1979.
-“Sagesse et illusions de la philosophie”, París, Revue Philosophique de Louvain, 1970/99/pp. 405-406. https://www.persee.fr/doc/phlou_0035-3841_1970_num_68_99_5566_t1_0405_0000_4
-Le structuralisme, Que sais-je, Paris 1968.
-Autobiografía, p.52; Estudios de psicología genética, trad. De A. Battro, Buenos Aires, Emecé, 1973.
-Biología y conocimiento. Ensayo sobre las relaciones entre las regulaciones orgánicas y los procesos cognoscitivos, trad. De F. González Aramburu, segunda edición, Madrid, Ed. Siglo XXI, 1973.
-Psicología de la inteligencia, trad. de J. C. Foix, Buenos Aires, Ed. Psique, 1979.
-Psycologie et pédagogie, París, Denoël, 1969.
-La construcción de lo real en el niño, trad. de M. Arruñada, Buenos Aires, Ed. Proteo, 1965.
-Psicología y pedagogía, Madrid, Ed. Ariel, 1977.
Philips, John. Los orígenes del intelecto según Piaget, trad. de J. Toro y R. Berdaguer, Barcelona, 2da ed, 1977.
-Richmond, P.G. Introducción a Piaget, trad. de I. Alvarez Bara. Madrid, Ed. Fundamentos, 6ª ed, 1968.
-Skinner Burrhus, Frederic. The Behavior of Organisms: An Experimental Analysis, 1938. ISBN 1-58390-007-1, ISBN 0-87411-487-X.
-Tomar Romero, Francisca. Persona y Amor, el personalismo de Jaime
Bofill, Barcelona, PPU, 1993.
Werner Jaeger, Aristóteles, trad. Gaos, México, Fondo de Cultura Económica 1947.
How to Cite
License
Copyright (c) 2022 Manuel Ocampo Ponce

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons (CC BY-NC-ND) 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y se comparta el documento, en formato pdf y con la paginación del número original, a través del que este ha sido publicado por la revista. Siguiendo las definiciones establecidas por la licencia (ver: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es) los números de la revistas seguirán los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
-
Sin Derivadas — Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no podrá distribuir el material modificado.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.