Ovidio como fuente principal en el De amore de Andrés el Capellán
Keywords:
Andrés el Capellán, Ovidio, Arte de amar, Moral cristiana, HermenéuticaAbstract
La obra De amore1, escrita por el filósofo Andrés el Capellán en el siglo XII, es a la vez un manual práctico como un tratado científico sobre el amor. Fue elaborada en un momento histórico donde confluyen concepciones del amor provenientes de diversos ámbitos: la lírica trovadoresca provenzal, la cultura árabe, la tradición clerical cristiana y el código caballeresco. El presente trabajo pretende explicar cómo utilizó el Capellán la obra de Ovidio, la cual es presentada como fuente principal tanto por su estructura externa como por su contenido interno.
References
• Cairns, F., “Andreas Capellanus, Ovid, and the Consistency of De amore” en Res Publica Literarum. Studies in The Classical Tradition, 16, 1993, pp. 101-117.
• Cherniss, M. D., “The Literary Comedy of Andreas Capellanus” en Modern Philology, t. 72, 1974-1975, pp. 223-237.
• Cuesta Torre, M. L. “Los comentaristas de Ovidio en la ‘General Estoria II’” en Revista de literatura medieval, n. 19, 2007, pp. 137-169.
• Curtius, E. R., Literatura europea y Edad Media latina, Tomo I, Madrid, Fondo de Cultura Económica, 1984.
• De la Cuesta González, B. F., “La singular lectura de los Fastos de Ovidio en el florilegio de Douai, Bibliothéque Municipale ms. 749” en Cuadernos de Filología Clásica. Estudios latinos, 2010, 1, pp. 101-116.
• Galmés de Fuentes, A. “«El amor hace sutil al hombre». Ibm Hazm de Córdoba y la tradición románica” en Anaquel de Estudios Árabes, 3, 1992, pp. 53-60.
• Hamesse, J., Le vocabulaire des florilèges médiévaux, Brepols Publishers, 1990, pp. 209-230.
• Lewis, C. S., La alegoría del amor. Estudio de la tradición medieval (Trad. Della Sampietro), Buenos Aires, Eudeba, 1969.
• Monson, D. A., Andreas Capellanus. Scholasticism & The Courtly Tradicion. Washington DC, The Catholic University of America Press, 2005.
• Nykl, A. R., A book containing the Risala Known as The Dove´s neck-ring about love and lovers, composed by Ibn Hazm al-Aldalusi, Paris, 1931.
• Parry, J. J., The art of courtly love by Andreas Capellanus (Introduction). New York, Columbia University Press, 1941, pp. 3-24.
• Rochais, H. M., “Florilèges spirituels. I. Florilèges latins”, en Dictionnaire de spiritualité ascetique et mystique, doctrine et histoire, fasc.33-34, París, 1934, col. 438.
• Schlösser, F., Andreas Capellanus, seine Minnelehre und das christliche Weltbild um 1200, Bonn, 1960.
• Schnell, R., Andreas Capellanus. Zur Rezeption des römischen und kanonischen Rechts in De Amore, Munich, (Münstersche MittelalterSchriften, 46), 1982.
• Stroh, W., Ovid im Urteil der Nachwelt. Eine Testimoniensammlung, Darmstadt, 1969.
• Tornero, E., Teorías sobre el amor en la cultura árabe medieval, Madrid, Siruela, 2014.
• Traube, L, “O Roma nobilis. Philologische Untersuchungen aus dem Mittelalter” en Abhandlungen der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 19, Munich, 1891.
• Vinay, G., “De Amore di Andrea Capellano nel quadro della letteratura amorosa e della rinascita del seculo XII” en Studi medievali, t. 17, 1951, pp. 206-212
• Walsh, P. G. On love. Introduction, en Andreas Capellanus, On love, London, Duckworth, 1982, pp. 1-26.
How to Cite
License
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
- The authors will retain their copyright and guarantee the magazine the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Recognition License that allows third parties to share the work as long as its author is indicated and his first publication in this magazine.
- The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (for example: depositing it in an institutional electronic archive or publishing it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional electronic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations. of the published work. (See The Effect of Open Access).