The Reception and Systematization of Augustinian Thought in Thomas Aquinas’s Reflection on the Teacher and the Act of Teaching
Rcem
Palabras clave:
Thomas Aquinas, Augustine of Hipo, Teacher, Teaching, Illumination, InteriorityResumen
The thought concerning the action of teaching by the human teacher in Thomas Aquinas and Augustine of Hippo has been extensively studied. However, when compared, both thinkers are often presented as offering two distinct ways of understanding this action. On the one hand, the Augustinian approach—strongly influenced by Platonism—denies the causality of the human teacher and grounds all teaching activity in the illumination of the Inner Teacher. On the other hand, the Thomistic approach—clearly influenced by Aristotelianism—while not denying the role of inner illumination, attributes to the human teacher an external efficient causality in the generation of knowledge in the student. As a result, the two are frequently contrasted or regarded as fundamentally different ways of exercising the teaching office. This paper seeks to examine how, despite their differences, Thomas Aquinas appropriated and integrated significant aspects of Augustinian thought in shaping his own vision of the teacher. This vision, while original, is deeply rooted in the Christian tradition and is especially evident in his work De Veritate, particularly in
the section known as De Magistro, though it is presented with greater clarity in the Summa Theologiae, due to the order in which the question is addressed there. Thus, this study aims to determine whether Aquinas’s reception of Augustinian thought is merely incidental or whether it involves a deeper assimilation that enables him to present a fuller and more authentic understanding of the figure of the teacher—one that would not be possible without the Augustinian contribution.
Citas
Amado F., A., & Letelier Widow, G. (2023). En el verbo está la luz: enseñanza e
iluminación según Tomás de Aquino. Scripta Mediaevalia, 16(1), 13-46.
Agustín de Hipona. (2003). El maestro o sobre el lenguaje. Editorial Trotta.
Agustín de Hipona. (1948). Obras de San Agustín. Primera versión española,
Introducción y notas del Padre Fr. Luis Arias O.S.A. BAC.
Augustine of Hippo. (1991). On the Trinity (De Trinitate), translation based on Edmund
Hill, O.P., The Trinity, The Works of Saint Augustine, (3), Hyde Park, New City
Press.
Augustine of Hippo. (1966). Of True Religion. Westminster Press.
Agustín de Hipona. (2014). Soliloquios. Editorial Rialp.
Arbeláez, J. E., & Soto-Bruna, M. J. (2024). Illuminating Causality: The Role of Light in
Thomas Aquinas’s Metaphysics of Being. Religions, 15, (11), pp. 1-11.
Augustine of Hippo. (1968). The Teacher (De Magistro), translated by Robert P. Russell,
O.S.A., Saint Augustine: The Teacher – The Free Choice of the Will – Grace and
Free Will. The Fathers of the Church, 59, Catholic University of America Press.
Augustine of Hippo. (2010). Retractations. The Catholic University of America Press
(CUA Press).
Bártoli, M. (2016). El maestro como causa instrumental de la ciencia en Tomás de
Aquino: una cuestión controvertida, Revista Chilena de Estudios Medievales,
(10), 45-59.
Calabrese, C. (2020). Una comprensión de la realidad en clave neoplatónica. Dos pasajes
del De ordine de San Agustín. Revista De Humanidades, 41, 105-128.
https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-dehumanidades/article/view/44
Castelló, J.A. (2022). Del “maestro interior” al “asistente de la razón”: los De magistro
de Agustín de Hipona y de Tomás de Aquino. Revista Humanitas Hodie, 5,(1),
-65.
https://doi.org/10.28970/hh.2022.1.a3
Copleston, F. (2000). Historia de la Filosofía, 4ª ed., Ariel Filosofía, T. II.
Fernández, M. (2023). La epistemología de la fe en San Agustín y Santo Tomás: un
estudio comparativo. Anuario Filosófico, 56(1), 89-112.
Gilson, E. (2022). Introducción al estudio de San Agustín. Alfa–Athanasius.
Gilson, E. (1983). The Christian Philosophy of Saint Augustine, translated by L. E. M.
Lynch, Random House. Vintage Books.
Granados, J. & Granados, J.A. (2009). La alianza educativa. Introducción al arte de vivir.
Editorial Monte Carmelo.
Ibáñez, C. (2024). La enseñanza y su finalidad según Tomás de Aquino: Análisis basado
en el ejemplo de la pedagogía de Cristo y en su propia experiencia como maestro.
Síntesis Revista de Filosofía. VII, (2), 115-147.
https://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/459/428
López, A. (2020). The Epistemological Foundations of Augustine and Aquinas: A
Comparative Study. Theological Studies, 81, (4), 845-867.
Osuna, A. (2001). El maestro. Introducción, Tomás de Aquino. Opúsculos y cuestiones
selectas. Filosofía (1). Biblioteca de Autores Cristianos.
Pérez-Estévez, A. (1996). Ciencia y docencia en Agustín y Tomás de Aquino, Revista
Española de Filosofía Medieval, 3, 103-114.
Pierantoni, C. (2011) El verbum cordis formabile agustiniano y la imagen trinitaria en el
hombre, Teología y Vida, LII, 197-210.
Platón. (1988). La República. Editorial Gredos.
Plato. (2013). Republic. Loeb Classical Library, Harvard University Press.
Plotino. (1998). Enéadas. Editorial Gredos.
Plotinus. (2018). The Enneads, Cambridge University Press.
Reale, G. & Antiseri, D. (1992). Historia del pensamiento filosófico y científico. 2ª
edición, Editorial Herder.
Sciacca. M. F. (1955). San Agustín. Luis Miracle.
Thomae Aquinatis. Opera Omnia. Recognovit ac instruxit Enrique Alarcón automato
electrónico. Pompaelone ad Unversitatis Studiorum Navarrensis aedes a MM
A.D. Corpus Thomisticum. (Consultado en línea
entre el 2 de mayo y el 25 de mayo de 2025).
Thomas Aquinas. (1952). Quaestiones Disputatae de Veritate. [Translated by Robert W.
Mulligan] S.J., Ed. Henry Regnery Company
Thomas Aquinas. (1947). Summa Theologiae. Dominican Fathers, Benziger Bros.
edition.
Tomás de Aquino. (1967). Suma contra gentiles. [Segunda edición dirigida por Laureano
Robles y Adolfo Robles O.P]. Biblioteca de Autores Cristianos.
Vilarroig, J. & Monfort Prades, J.M. & Mira de Orduña y Gil, J.M. (2023). Platón, San
Agustín y San Anselmo: tres buscadores de la verdad. Ejemplo de la verdad del
hombre, SCIO. Revista de Filosofía, 24, 25-51.
Cómo citar
Licencia
Derechos de autor 2025 Mariano Bártoli

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).